Ahad, 12 Februari 2012
PENGENALAN
1.Bagi memastikan
penduduk tempatan mampu mentadbir Negara
sendiri, persiapan berkerajaan sendiri telah diadakan.
2.Melalui rundingan, dasar
bekerjasama dan permuafakatan
antara kaum telah tercapai.
3. Bagi mendukung cita-cita
tersebut, parti-parti politik telah
ditubuhkan.
4. Kebijaksanaan para pemimpin
terdahulu yang telah berunding
bagi mencapai kemerdekaan negara pada 31 Ogos 1957 tanpa
pertumpahan darah seharusnya kita hargai.
KE ARAH MENCAPAI PERPADUAN KAUM
1. Melalui penubuhan Community Liaison
Committee (CLC) atau Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum, usaha untuk mencapai
perpaduan kaum di Tanah Melayu telah dimulakan.
2. Syarat yang dikenakan oleh pihak
British adalah kerjasama
antara kaum diadakan jika Tanah Melayu ingin mendapatkan
kemerdekaan.
3. Perkara
ini penting bagi menjamin kestabilan politik dan
keharmonian
masyarakat.
Penubuhan Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum (CLC)
· Ditubuhkan pada tahun 1929 untuk mewujudkan perpaduan.
· Dianggotai oleh pemimpin daripada pelbagai kaum seperti:
(a) Dato' Onn Ja'afar
(b) Tun Tan Cheng Lock
(c) E.E.C. Thuraisingam
Pendidikan Alat Perpaduan
1) Sistem pendidikan penting dalam usaha mewujudkan perpaduan kaum, khususnya
di kalangan generasi muda.
2) Melalui sistem pendidikan yang sama, penduduk Tanah Melayu akan dapat disatukan
2) Melalui sistem pendidikan yang sama, penduduk Tanah Melayu akan dapat disatukan
dengan perasaan taat setia mereka yang tidak berbelah bagi terhadap Tanah
Melayu.
3) Sistem pendidikan sebelum merdeka belum mampu mewujudkan perpaduan kaum
kerana pada masa itu terhadap lima sistem pendidikan yang berbeza, iaitu:
i. Sekolah Agama Islam:
(a) Terdiri daripada sekolah agama, sekolah pondok dan madrasah
(b) Bahasa Melayu atau bahasa arab digunakan sebagai bahasa pengantar
(c) Mengajar terutamanya pelajaran agama
(d) Dibiayai rakyat dan orang perseorangan
(e) Bebas daripada kawalan British
(f) Menyediakan pengajaran peringkat sekolah rendah dan sekolah menengah
(g) Lepasan pelajarnya berpeluang melanjutkan pelajaran ke Indonesia, India dan
Mesir.
ii. Sekolah Vernakular:
(a) Didirikan oleh Kerajaan British
(b) Bahasa Melayu sebagai bahasa Pengantar
(c) Hanya di peringkat sekolah rendah
(d) terletak di luar bandar
(e) Suasana pembelajaran yang serba kekurangan
(f) Awalnya kurang mendapat sambutan kerana tiada pelajaran Quran.
(g) Lepasan pelajarnya hanya berpeluang melanjutkan pelajaran ke Maktab Perguruan
Sultan Idris (MPSI)
(h) Lepasan pelajar tiada peluang menjawat jawatan tinggi.
iii. Sekolah Vernakular Cina:
(a) Ditubuhkan sejak akhir kurun ke-19 oleh pihak persendirian dan parti-parti politik.
(b) Menggunakan bahasa Cina khususnya bahasa Mandarin sebagai pengantar.
(c) Sukatan pelajaran, guru, buku teks di bawa dari China.
(d) Tujuannya untuk mengekalkan identiti Cina di Tanah Melayu.
(e) Berkembang pesat sebagai institusi ilmu, budaya dan bahasa Cina.
(g) Mendapat sokongan penuh daripada masyarakat Cina.
(h) Menyediakan pelajaran di peringkat sekolah rendah dan menengah.
(i) Lepasan sekolah berpeluang melanjutkan pelajaran ke pusat Pengajian Tinggi di
China.
iv. Sekolah Vernakular Tamil:
(a) Ditubuhkan oleh pihak estet sebagai tanggungjawab sosial
(b) Menggunakan bahasa tamil sebagai bahasa pengantar
(c) Sukatan pelajaran berorientasikan sistem pendidikan India
(d) Guru dibawa dari India
(e) Persekitaran belajar serba kekurangan
(f) Hanya menyediakan pelajaran di peringkat sekolah rendah.
(g) Kurang mendapat sambutan kerana lebih suka anak-anak membantu di ladang.
(h) Tidak berpeluang menjawat jawatan tinggi.
v. Sekolah Vernakular Inggeris
(a) Ditubuhkan sejak kurun ke-19 oleh mubaligh Kristian
(b) Bahasa Inggeris dijadikan bahasa pengantar.
(c) Diambil alih oleh kerajaan British kerana keperluan tenaga pekerja rendah di
sektor kerajaan dan swasta.
(d) Didirikan di bandar-bandar
(e) Pelajar lepasannya berpeluang melanjutkan pelajaran Ke peringkat kolej dan
universiti dalam dan luar negara.
(f) Pelajar lepasan sekolah ini juga berpeluang menjawat tinggi
(g) Dipandang tinggi oleh masyarakat.
4) Perbezaan tersebut menyebabkan perbezaan politik, ekonomi dan sosial semakin
buruk sehingga menghalang perpaduan kaum.
5) Mereka turut terpisah mengikut tempat tinggal dan mengamalkan budaya serta
kepercayaan masing-masing. Malah, tiada satu bahasa kebangsaan yang boleh
memudahkan komunikasi.
6) Kerajaan British menyedari hal ini lebih-lebih lagi apabila berlaku penyusupan
fahaman komunis melalui sekolah-sekolah Cina.
5) Mereka turut terpisah mengikut tempat tinggal dan mengamalkan budaya serta
kepercayaan masing-masing. Malah, tiada satu bahasa kebangsaan yang boleh
memudahkan komunikasi.
6) Kerajaan British menyedari hal ini lebih-lebih lagi apabila berlaku penyusupan
fahaman komunis melalui sekolah-sekolah Cina.
7) Bagi membaiki jurang perbezaan pendidikan dan menjana semangat perpaduan,
beberapa laporan pelajaran telah diadakan.
8) Tujuannya adalah bagi memberi cadangan untuk melahirkan satu system
pendidikan kebangsaan supaya pelajar-pelajarnya dapat belajar dalam sistem
pendidikan yang sama dan menumpukan kesetiaan mereka kepada Tanah Melayu.
Kerjasama Kaum ke Arah
Berkerajaan Sendiri
Sistem
AhIi:
·
Diperkenalkan
tahun1951 bertujuan melatih orang Melayu &
kaum lain dalam pentadbiran
Tanah Melayu.
·
Idea penubuhan dicetuskan oleh Dato’ Onn
Jaafar & disokong
oleh pihak British &
raja2 Melayu
·
Ia dilaksanakan pada April 1951 hingga Jun
1955.
Ciri-Ciri
Sistem Ahli:
·
Satu sistem kabinet
bayangan terdiri daripada beberapa orang
pegawai & tokoh masyarakat
·
Anggotanya dikenali sebagai AHLI
·
Pelantikan dibuat oleh Pesuruhjaya Tinggi
British dengan
persetujuan Majlis
Raja2 Melayu
·
Ahli2 diletakkan di bawah kuasa Pesuruhjaya
Tinggi British
·
Ahlinya terdiri daripada 9 orang anggota
iaitu;
·
5 orang penduduk di Tanah Melayu (3 orang
Melayu, 1 orang
Cina & 1 orang India)
Anggota-Anggota
Sistem Ahli:
(a)
Dato’ Onn bin Jaafar – Ahli Hal Ehwal Dalam
Negeri (1951-1955)
(b)
Dato’ Mahmud bin Mat – Ahli Tanah,
Perlombongan &
Perhubungan (1951-1954)
(c) Tunku Yaacob Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim
Shah – Ahli
Pertanian & Perhutanan
(1951-1955)
(d) Dr. Lee Tiang Keng – Ahli Kesihatan
(1951-1954)
(e) Dato’ E.E.C. Thuraisingam – Ahli Pelajaran
(1951 – 1954) &
Presiden Persatuan
Ceylonese Malaya
Kelonggaran
syarat Kerakyatan Persekutuan
· Tahun 1951 Lembaga Pembangunan Industri
Desa atau Rural Industrial Development Authority (RIDA)
ditubuhkan
· Ia sebagai tukar ganti kepada kelonggaran
kerakyatan Persekutuan & negeri
· Dato’ Onn Jaafar dilantik Pegerusi pertama
RIDA – sanggup berbasikal untuk mengetahui masalah pekebun kecil di luar
Bandar.’
· Tujuan penubuhan RIDA ialah;
· Membantu tingkatkan taraf sosioekonomi
orang Melayu
· Cara memujuk orang Melayu supaya setuju
dengan kelonggaran kerakyatan
Persekutuan & Kerakyatan Negeri 1951.
· Nama RIDA kemudiannya ditukar kepada Majlis
Amanah Rakyat (MARA) tahun 1966
Pembentukan Parti Perikatan
- Ditubuhkan sebagai satu usaha parti2
pelbagai kaum untuk wujudkan kerjasama politik.
- Pemimpin2 parti UMNO, MCA & MIC
berpendapat bahawa penubuhan Parti Perikatan akan lahirkan perpaduan & keharmonian pelbagai kaum.
- Dibentuk secara berperingkat mengikut
keperluan politik semasa.
- British sokong kerjasama parti kerana ia
wujudkan suasana politik stabil & menjamin ekonomi Persekutuan Tanah Melayu
Peringkat-peringkat Penubuhan
Parti Perikatan
1.Peringkat 1 – Tahun 1952
·
Pakatan UMNO Kuala Lumpur dengan MCA
Selangor dalam pilihan
raya Bandaran Kuala Lumpur
·
Memenangi
9 daripada 12 kerusi yang dipertandingkan
·
Pemimpin
utama UMNO & MCA sambut baik pakatan ini & merundingkan
pembentukan
pakatan yang lebih besar di peringkat Tanah Melayu
2.
Peringkat 2 – Tahun 1954
· Konvensi Nasional
diadakan
· Perikatan
UMNO-MCA dibentuk
· Kerjasama
diperluas ke seluruh Persekutuan Tanah Melayu bagi
memenangi pilihan raya
negeri
3.
Peringkat 3 – Tahun 1955
· Kemasukan
MIC dalam Perikatan
· Parti Perikatan
menyertai pilihan raya Majlis Perundangan Persekutuan · Konsep kerjasama
ini mengukuhkan keyakinan rakyat kepada Parti
Perikatan
Pilihan Raya Majlis
Perundangan Persekutuan
· Tahun 1954 pihak
British menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Raya sebagai lanjutan ke arah
berkerajaan sendiri
· Ia dianggotai
pegawai kanan British dan wakil parti politik
· British
peruntukkan sebanyak 100 kerusi bagi Majlis Perundangan Persekutuan (MPP)
· Ia meliputi 52
buah kerusi dipilih melalui pilihan raya dan 48 ahli MPP dilantik oleh
Pesuruhjaya Tinggi British
· Parti Perikatan
telah menentang cadangan itu dan menuntut tiga per lima ahli MPP dipilih
melalui pilihan raya
· Untuk tujuan
memohon kerusi pilihan raya yang lebih Tunku Abdul Rahman telah ke London
tetapi gagal – tidak dipersetujui pihak British
· Pada
27 Julai 1955 Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan (MPP) diadakan Sebelum
pilihan raya diadakan setiap parti politik mengadakan kempen pilihan raya
· Kempen bermula
selepas penamaan calon pada 15 Julai 1955
· Untuk meraih
sokongan dalam kempen tersebut Parti Perikatan mengeluarkan manifesto
· Manifesto
bermaksud – satu program atau perancangan parti politik yang menyertai pilihan
raya & program ini akan dilaksanakan jika mereka berjaya membentuk kerajaan
· Antara manifesto
Parti Perikatan dalam Pilihan Raya MPP yang pertama :
Ø Mencapai kemerdekaan dalam tempoh 4 tahun
Ø Mewajibkan pendidikan rendah
Ø Melindungi hak raja-raja Melayu sebagai Raja Berperlembagaan
Ø Menamatkan darurat
Ø Menjadikan perkhidmatan awam yang bercorak tempatan
· Kaum wanita diberikan hak mengundi untuk
memilih wakil rakyat dalam Pilihan Raya MPP tahun 1955
· Hak mengundi terbuka kepada semua kaum
lelaki dan wanita berumur 21 tahun ke atas
· Hak untuk mengundi dalam pilihan raya
adalah symbol kedaulatan sebuah negara merdeka seperti Malaysia
· Keputusan
Pilihan Raya MPP ini dinantikan oleh orang ramai di Padang Kelab Selangor,
Kuala Lumpur
· Keputusan memihak kepada Parti Perikatan
iaitu memenangi 51 daripada 52 kerusi yang dipertandingkan
· Antara faktor kemenangan Parti Perikatan
ialah:
Ø Sikap tolak ansur parti2 yang bertanding dalam pembahagian
kerusi pilihan raya
Ø Kebijaksanaan pemimpin parti berunding untuk mencari
penyelesaian masalah politik
Ø Kesanggupan setiap kaum untuk berkongsi kuasa dalam politik Negara
Ø Kesepakatan untuk menolak pengaruh Parti Komunis Malaya
Ø Semangat untuk mencapai kemerdekaan yang berkobar-kobar
Ø Manifesto pilihan raya yang dapat diterima umum
0 ulasan:
Catat Ulasan